تکنولوژی ساخت ( ماشین ابزار )
High feed towards technology, iran is the best
درباره وبلاگ


به نام خدا
این وبلاگ درراستای تحقق نیاز های آموزشی و کاربردی در زمینه صنعت ساخت و تولید کشور و نیز آشنایی علاقمندان با این صنعت مادر فعالیت دارد. تمامی مطالب این وبلاگ بصورت اختصاصی و کاملا معتبر میباشند. حتی الامکان سعی میکنم مطالب جدید و به روز رو در وبلاگ قرار بدم. درصورت داشتن هرگونه سوال یا نظر و پیشنهاد میتوانید با شماره من ( 09906125821 ) و یا قسمت تماس با مدیر با من در ارتباط باشید.

مدیر وبلاگ : علی خوب بخت
نویسندگان
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا


یکی از استاندارد هایی که علاقه مندان تولرانس های هندسی و ابعادی و GD&T حتما باید آن را مطالعه کنند ، استاندارد ASME Y14.5 می باشد.

ورژن پیشین این استاندارد برای سال 2003 بود ، اما آخرین ورژن این استاندارد مربوط به سال 2009 می باشد. من در اینجا با توجه به نیاز گسترده مهندسان این فایل را برای دانلود قرار داده ام.

دانلود فایل PDF

موفق و پیروز باشید








نوع مطلب : دانلود، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

دو صفحه نشان داده شده در زیر را در نظر بگیرید. کدام صفحه کاملا تخت می باشد؟ در واقعیت هیچ صفحه ای کاملا تخت نمی باشد. چگونه می توانیم سطحی طراحی کنیم که کاملا تخت نباشد اما به اندازه ای تخت باشد که نیاز ما را برآورده کند؟ جواب اینجاست : با استفاده از تولرانس کنترل تختی


                         مفهوم تولرانس تختی

کنترل تختی :

کنترل تختی نشان می دهد که تا چه اندازه سطح یک قطعه می تواند از حالت ایده آل فاصله بگیرد.

کنترل تختی : تختی کامل هنگامی اتفاق می افتد که تمام نقطه های یک سطح روی یک صفحه قرار بگیرند. تولرانس تختی یک تولرانس کنترل فرم می باشد. کنترل تختی نشان میدهد که تا چه اندازه یک سطح روی یک قطعه می تواند از سطح تخت ایده آل فاصله بگیرد.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی تختی حجم بین دو صفحه موازی می باشد. فاصله بین دو صفحه موازی به عنوان تولرانس کنترل تختی نامیده می شود. سطحی که قرار است کنترل شود باید در حجم مشخص شده توسط ناحیه تولرانسی قرار گیرد.


                                         ناحیه تولرانسی تختی

                                   ناحیه تولرانسی تختی

فریم کنترل : برای کنترل تختی یک سطح ، فریم کنترل مشخصه (Feature control frame) برای اعمال تولرانس به سطح مورد نظر استفاده می شود.


                                      فریم کنترل مشخصه

برای اعمال کنترل تختی به یک سطح ، فریم کنترل می تواند به سطح یا به امتداد سطح که با نقطه چین نشان داده شده است اشاره کند. فریم کنترل در نمایی قرار می گیرد که سطح به صورت یک خط نشان داده شده است. کنترل فریمی که در شکل زیر نشان داده شده است ، یک تولرانس تختی را به کل سطح اعمال می کند. این سطح مشخص شده باید بین دو صفحه قرار بگیرد که در فاصله 0.2 از هم قرار دارند.


                                        محل قرارگیری فریم کنترل

کاربردها :

تولرانس تختی برای اطمینان از تماس بهتر بین سطوحی است که با هم در تماس هستند.

اندازه گیری تولرانس تختی :

تولرانس تختی می تواند به روش زیر کنترل شود :

  • سطحی که قرار است کنترل شود روی یک صفحه صاف قرار می گیرد. صفحه صاف نمایانگر یکی از صفحه های ناحیه کنترلی تولرانس تختی استفاده می شود.
  • یک ساعت اندیکاتور در یک سوراخی از صفحه صاف قرار می گیرد و اندازه بیشترین ارتفاع قطعه را از صفحه صاف اندازه می گیرد.
  • همانطور که قطعه می چرخد ، نوک ساعت به بالا و پایین حرکت می کند و پروفیل سطح قطعه مشخص می شود.
  • سطح قطعه به طور کامل روی ساعت به گردش در می آید ، هر گاه مقدار اختلاف خوانده شده توسط ساعت (Full indicator movement) از مقدار تولرانس تختی بیشتر باشد ، قطعه از مقدار تختی مجاز تجاوز کرده است.

                                    اندازه گیری تولرانس تختی

*****************************************

موفق باشید




نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
به نام خدا

دو سطح نشان داده شده را در نظر بگیرید. کدام صفحه کاملا صاف می باشد؟ در واقعیت هیچ سطحی کاملا صاف نمی باشد. اما از کجا بدانیم که یک سطح به اندازه کافی صاف می باشد یا نه؟


                                                 تولرانس راستی سطح

کنترل راستی – سطح :

تولرانس راستی می تواند برای کنترل راستی یک سطح صاف ، سطح استوانه ای ، صفحه مرکزی (center plate) یا محور یک استوانه به کار برود. کنترل راستی که بر روی یک صفحه یا یک صفحه مرکزی اعمال می شود ، بسیار شبیه به هم می باشد. تفاوت آنها در فریم کنترل و نحوه بازرسی آن می باشد. این تفاوتها در ادامه توضیح داده می شود.

*در این متن از عبارت "صفحه مرکزی" در ترجمه کلمه Center Plate استفاده شده است و منظور از آن صفحه ای است که دقیقا به یک فاصله از وسط دو صفحه موازی می گذرد.

هنگام کنترل یک سطح ، تلرانس راستی نشان می دهد که تا چه اندازه خط تشکیل شده توسط سطح می تواند از یک خط کامل انحراف داشته باشد.

کنترل راستی : راستی کامل هنگامی رخ می دهد که تمام نقاط یک المان روی یک خط قرار بگیرند. راستی یک تولرانس فرم می باشد. تولرانس راستی نشان می دهد که تا چه اندازه المانهای خط تشکیل شده توسط سطح روی یک قطعه واقعی می تواند از فرم ایده آل خط انحراف داشته باشد.

 

                                       المانهای خطی سطح

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی راستی ، ناحیه بین دو خط موازی میباشد. فاصله بین دو خط موازی برابر مقدار تولرانس کنترلی راستی می باشد. هر المان خطی سطح در جهت تعیین شده باید مستقلا ، در ناحیه مشخص شده بوسیله ناحیه تولرانسی قرار بگیرد.


                                ناحیه تولرانسی راستی

                                                         ناحیه تولرانسی راستی

فریم کنترل : برای کنترل راستی یک سطح ، از یک فریم کنترل مشخصه ( feature control frame) برای وارد کردن تولرانس به سطح مشخص استفاده می شود.

فریم کنترل – سطح تخت : برای اعمال تولرانس راستی به یک سطح ، فریم کنترل در یک نما قرار داده می شود که صفحه مذکور به صورت یک خط نشان داده شده است. فریم کنترل می تواند به سطح ، یا خط چین امتداد یافته از سطح اشاره کند. فریم کنترل نشان داده شده در زیر ، تولرانس راستی را به کل سطح در جهت های عمود بر هم اعمال می کند. المانهای سطح باید مستقلا ، بین دو خط به فاصله 0.05mm در یک جهت و 0.1mm در جهت دیگر قرار گیرند. 


                                             محل قرارگیری فریم کنترل

فریم کنترل – صفحه مرکزی : برای اعمال تولرانس راستی به یک صفحه مرکزی ، فریم کنترل باید با یک اندازه همراه باشد. هنگامی که فریم کنترل به اندازه یک مشخصه اعمال می شود ، در حقیقت به محور یا صفحه مرکزی آن مشخصه وارد می شود. فریم کنترلی که در زیر نشان داده شده است ، یک تولرانس راستی را به صفحه میان گذر قطعه وارد کرده است. خط صفحه میان گذر باید مستقلا ، بین دو خط موازی به فاصله 0.1mm از هم قرار بگیرد.


                                         محل قرارگیری فریم کنترل

اندازه گیری – صفحه صاف :

کنترل راستی می تواند به صورت زیر انجام بگیرد :

  • صفحه را طوری قرار دهید که خطای توازی به حداقل برسد. صفحه باید تا حد امکان موازی محوری باشد که ساعت اندازه گیری طی می کند.
  • ساعت اندازه گیری را در راستایی که جهت آن با تولرانس راستی یکسان است به حرکت در آورید.
  • اگر تغییرات ثبت شده توسط ساعت (full indicator movement) از اندازه تولرانس راستی بیشتر بود ، سطح راستی مشخص شده را ندارد.
  • سطح توسط چند المان خطی چک می شود. تعداد کافی المان خطی باید چک شود تا از صحت تولرانسی قطعه اطمینان پیدا کرد.

                      اندازه گیری راستی

اندازه گیری – صفحه مرکزی :

پیش از اینکه راستی یک صفحه مرکزی مورد بررسی قرار گیرد ، باید جای آن مشخص شود. موقعیت صفحه مرکزی می تواند به روش زیر بازرسی شود.

  • قطعه در وسیله ای که آن را نگه دارد ، قرار داده می شود.
  • ساعت های اندازه گیری در موقعیت های متضاد قرار داده می شوند. ساعت های اندازه گیری برای موقعیت یابی نقطه مرکز استفاده می شوند.
  • در موقعیت y داده شده ، اندازه گیری در موقعیت های x مختلف انجام می شود. نقاط مرکزی نسبت به موقعیت y داده شده در یک نمودار کشیده می شود تا یک خط از صفحه مرکزی مشخص شود
  • هر المان خطی به طور جداگانه چک می شود.
  • تعداد کافی المان خطی باید چک شود تا از صحت تولرانسی قطعه اطمینان پیدا کرد.

                        اندازه گیری راستی

******************************************


موفق باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

دو محور نشان داده شده در زیر را در نظر بگیرید. کدام محور کاملا راست می باشد؟ در واقعیت هیچ محوری کاملا راست نمی باشد. اما از کجا بدانیم که یک محور به اندازه کافی راست است؟


                                          مفهوم تولرانس راستی

کنترل راستی محور :

تولرانس راستی می تواند برای کنترل راستی یک سطح صاف ، یک استوانه ، صفحه میان گذر یا یک محور مرکزی به کار رود. هنگام کنترل یک محور ، کنترل راستی نشان می دهد که محور تا چه اندازه می تواند از یک خط صاف منحرف شود.تولرانس راستی تنها تولرانس کنترل فرمی است که می تواند هم به یک سطح و هم به مشخصه یک اندازه (Feature of Size) اعمال شود. یک محور یک مشخصه اندازه در نظر گرفته می شود زیرا به یک مشخصه ای ضمیمه شده است که با یک اندازه تعریف می شود.

کنترل راستی : راستی کامل یک محور هنگامی اتفاق می افتد که تمام نقاط محور روی یک خط راست واقع شود. تولرانس راستی یک تولرانس کنترل فرم می باشد. کنترل راستی نشان می دهد که تا چه اندازه محور یک قطعه واقعی می تواند از فرم یک خط ایده آل منحرف شود.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی راستی برای یک محور ، حجم تعریف شده توسط یک استوانه می باشد. محوری که کنترل می شود باید درون حجمی که به وسیله ناحیه تولرانسی تعریف می شود قرار گیرد. قطر این سیلندر برابر مقدار تولرانس کنترل راستی می باشد.


                                           ناحیه تولرانسی راستی

فریم کنترل : برای کنترل راستی یک محور ، از یک فریم کنترل مشخصه (feature control frame) برای اعمال تولرانس به محور مورد نظر استفاده می شود. قبل از اندازه تولرانس کنترل راستی یک علامت قطر قرار داده می شود تا نشان دهد که اندازه تولرانس به قطر یک استوانه اشاره می کند.


                                                 فریم کنترل

برای اعمال کنترل راستی به یک محور ، فریم کنترل با یک اندازه همراه می شود. هنگامی که فریم کنترل به اندازه یک مشخصه اعمال می شود ، در حقیقت به محور یا صفحه میان گذر آن مشخصه اعمال می شود. این محور باید در حجم یک استوانه به قطر 0.2mm قرار بگیرد.


                                       محل قرارگیری فریم کنترل

اندازه گیری :

قبل از اینکه راستی یک محور مورد ارزیابی قرار گیرد ، باید موقعیت یابی شود. موقعیت محور را می توان به روش زیر تعیین کرد :

  • قطعه در وسیله ای قرار داده میشود که دو انتهای آن را نگه دارد و اجازه دهد که قطعه بچرخد
  • ساعت های اندازه گیری در موقعیت های متضاد قرار داده می شوند. ساعت های اندازه گیری برای موقعیت یابی نقاط میانی استفاده می شود.
  • در موقعیت x داده شده ، اندازه گیری در زوایای چرخش مختلف انجام می گیرد.
  • موقعیت نقاط در هر زاویه میان یابی می شود تا در موقعیت x نقاط مرکزی پیدا شود.
  • نقاط مرکز در یک نمودار 3 بعدی قرار می گیرند تا محور را تشکیل دهند.
  • اگر محور در ناحیه استوانه ای تولرانسی قرار گیرد ، قطعه مورد قبول می باشد.


اندازه گیری راستی محور

************************************************


موفق باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

دو قطعه نشان داده شده را در نظر بگیرید. کدام قطعه دارای وجوه کاملا موازی با یکدیگر می باشند؟ در واقعیت ، هیچ سطحی با سطح دیگر کاملا موازی نمی باشد. اما از کجا بدانیم که قطعه مورد نظر ما دارای سطوح به اندازه کافی موازی میباشد؟


                       تولرانس توازی

کنترل توازی – سطح :

تولرانس توازی می تواند برای کنترل توازی سطح صاف ، سطح استوانه ای ، صفحه مرکزی و محور استفاده شود. کنترل توازی که به یک سطح یا محور اعمال می شود، بسیار شبیه به هم می باشد. تفاوت های آن به استفاده از فریم کنترل و بازرسی آن باز می گردد. تفاوتهای آنها در ادامه توضیح داده خواهد شد.

هنگام کنترل سطح ، کنترل توازی نشان می دهد که تا چه اندازه موازی بودن یک سطح نسبت به سطح رفرنس (صفحه فرضی کاملا صاف) تعریف شده می تواند انحراف داشته باشد.

کنترل توازی : توازی کامل هنگامی اتفاق می افتد که سطح به طور کاملا موازی مبنا باشد. تولرانس توازی یک تولرانس راستا (Orientation) می باشد. کنترل توازی نشان می دهد که سطح یک قطعه در یک قطعه واقعی تا چه اندازه می تواند از توازی با یک سطح مبنا انحراف داشته باشد.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی توازی (هنگام کنترل سطح) حجم بین دو صفحه موازی است که با یک صفحه مبنا موازی می باشد. فاصله بین دو صفحه موازی برابر مقدار تولرانس کنترل توازی می باشد. سطحی که کنترل می شود باید در این حجم که توسط ناحیه تولرانسی تعریف می شود قرار گیرد.

 

                                            ناحیه تولرانسی توازی

                               ناحیه تولرانسی توازی

فریم کنترل مشخصه : برای کنترل توازی سطح ، از فریم کنترل مشخصه (Feature Control Frame) برای اعمال تولرانس به سطح مورد نظر استفاده می شود.


                                                   فریم کنترل

برای اعمال کنترل توازی به یک سطح ، فریم کنترل می تواند به سطح یا به خط امتداد یک سطح اشاره کند. فریم کنترلی که در زیر نشان داده شده است ، تولرانس توازی را به کل سطح اعمال می کند. کل سطح باید بین دو صفحه موازی به اندازه 0.1 mm از یکدیگر قرار گیرند. صفحه ها موازی صفحه مبنای A می باشند.


                                            محل قرارگیری فریم کنترل

اندازه گیری :

کنترل توازی می تواند به روش زیر اندازه گیری شود :

  • مشخصه مبنایی که در اینجا صفحه می باشد ور در فریم کنترل مشخص شده است روی یک صفحه صاف قرار می گیرد. صفحه ای که از آن برای شبیه سازی مبنا استفاده می شود ، مبنای شبیه سازی نامیده می شود.
  • یک ساعت اندازه گیری را در راستای صفحه تحت کنترل حرکت دهید.
  • اگر تغییرات کلی ساعت (Full Indicator Movement) از مقدار تولرانس توازی مشخص شده بیشتر بود ، صفحه توازی مورد نظر را ندارد.

 

                                             اندازه گیری توازی

************************************************************************

موفق باشید




نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
به نام خدا

سطح استوانه های شکل های زیر را در نظر بگیرید. کدام سطح استوانه ای کاملا صاف می باشد؟ در واقعیت ، هیچ سطح استوانه ای کاملا صاف نمی باشد. پس از کجا بفهمیم که سطح استوانه ما به اندازه کافی صاف می باشد؟


                                      راستی سطح استوانه ای

کنترل راستی – سطح استوانه ای :

تولرانس راستی می تواند برای کنترل راستی سطح صاف ، سطح استوانه ای ، صفحه مرکزی ، یا یک محور مرکزی به کار رود. هنگام کنترل یک سطح استوانه ای ، کنترل راستی نشان می دهد که تا چه اندازه هر المان خطی سطح می تواند از فرم خط کاملا صاف منحرف شود.

کنترل راستی : راستی ایده آل هنگامی اتفاق می افتد که تمام نقاط یک المان روی یک خط قرار گیرند. تولرانس راستی یک تولرانس کنترل فرم می باشد. کنترل راستی نشان می دهد که تا چه اندازه هر المان خطی سطح در یک جهت خاص در قطعه واقعی  می تواند از خط صاف ایده آل منحرف شود.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی راستی ناحیه بین دو خط موازی می باشد. فاصله بین خط های موازی برابر مقدار تولرانس کنترل راستی می باشد. هر المان خطی از سطح باید مستقلا ، در ناحیه تحت عنوان ناحیه تولرانسی قرار بگیرد. تولرانس راستی مقدار استوانه بودن قطعه را کنترل نمی کند.


                                        ناحیه تولرانسی راستی

                                                   ناحیه تولرانسی راستی

فریم کنترل : برای کنترل راستی یک محور ، از یک فریم کنترل مشخصه (feature control frame) برای اعمال تولرانس به سطح مورد نظر استفاده می شود.


                                    فریم کنترل راستی

برای اعمال تولرانس راستی به یک سطح ، فریم کنترل در نمایی قرار داده می شود که صفحه مذکور به صورت یک خط نشان داده شده است. فریم کنترل نشان داده شده در زیر ، تولرانس راستی را به کل سطح اعمال می کند. المانهای سطح باید مستقلا ، بین دو خط به فاصله 0.1mm قرار گیرند.


                        محل قرارگیری فریم کنترل

اندازه گیری :

راستی سطح استوانه ای را می توان به روش زیر کنترل کرد :

  • قطعه استوانه ای روی یک صفحه صاف قرار می گیرد. سطح صاف نمایانگر یکی از خطهایی است که ناحیه تولرانسی را تعریف می کند.
  • یک سیم مرجع ، به اندازه مقدار تولرانس راستی ، برای بازرسی راستی هر المان خطی صحه استفاده می شود.
  • اگر سیم مرجع در فاصله بین قطعه و صفحه صاف قرار گرفت ، خطای راستی زیاد است و قطعه تولرانس مشخص شده را ندارد.

                                   اندازه گیری راستی

*****************************************

موفق باشید




نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

دو سطح مقطع را در نظر بگیرید. کدامیک کاملا گرد می باشد؟ در واقعیت هیچ سطح مقطعی کاملا دایره ای نمی باشد ، اما باید از کجا بدانیم که سطح مقطع مورد نظر ما به اندازه کافی گرد است؟


               دو سطح مقطع دایره ای

کنترل تولرانس گردی :

کنترل تولرانس گردی نشان می دهد که تا چه میزان سطح مقطع یک استوانه ، کره یا مخروط می تواند از حالت ایده ال خود فاصله بگیرد.

کنترل گردی : دایره کامل هنگامی است که تمام نقاط پیرامون سطح یک سطح مقطع به یک فاصله از یک نقطه یا محور دایره باشند. سطح دوران حول محور می تواند یک استوانه ، کره یا مخروط باشد. تولرانس گردی یک تولرانس کنترل فرم می باشد. کنترل گردی مشخص می کند که این تغییر اندازه از فرم اصلی تا چه اندازه ای مجاز می باشد.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی گردی قسمتی بین دو دایره هم مرکز می باشد که عمود بر محور آن دو باشد ؛ برای کره این ناحیه ، مرکز کره می باشد. فاصله شعاعی بین این دو دایره برابر ناحیه تولرانسی گردی می باشد. هر المان دایره ای که کنترل می شود باید مستقلا در ناحیه ذکر شده بین دو دایره قرار گیرد.


                                                ناحیه تولرانسی گردی

                                                 ناحیه تولرانسی گردی

فریم کنترل : برای کنترل گردی یک سطح ، از یک فریم کنترل مشخصه (Feature control frame) برای نشان دادن آن استفاده می شود.


                                         فریم کنترل تولرانس گردی

برای اعمال دایره ای بودن به یک سطح ، فریم کنترل می تواند به سطح در هر یک از نماهای دایره ای یا مستطیلی اعمال شود. فریم کنترلی که در شکل زیر نشان داده شده است ، تولرانس گردی را به کل سطح اعمال می کند. هر سطح مقطعی از قطعه مستقلا ، باید بین دو دایره هم مرکز به فاصله 0.1 از هم قرار داشته باشد.


                                                      محل قرارگیری فریم کنترل

کاربردها :

مهم ترین دلیل استفاده از تولرانس گردی برای محدود کردن "خارج از دایره بودن" قطر شفت می باشد. دایره نبودن یک شفت می تواند منجر به خرابی پیش از موعد بلبرینگ یا بوش در تماس با شفت شود.

اندازه گیری تولرانس دایره ای :

کنترل گردی به روش زیر اندازه گیری می شود :

  • قطعه روی یک قطعه قابل چرخش قرار می گیرد
  • یک وسیله اندازه گیری ، قطعه را در ناحیه ای که قرار است اندازه گیری شود لمس می کند.
  • در این حال قطعه شروع به چرخش می کند تا پروفیلی که قرار است اندازه گیری شود ، کامل بچرخد.
  • داده ای که خوانده می شود بسته به وسیله اندازه گیری ممکن است به صورت یک گراف استخراج شود یا با الگوریتم کامپیوتری خوانده شود یا تنها بتوان آن را با چشم مشاهده کرد.
  • این پروسه در سطح مقطع های مختلف تکرار می شود

                                     اندازه گیری تولرانس گردی

                                                                گراف دایره ای
********************************************

موفق باشید




نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

دو استوانه نشان داده شده را در نظر بگیرید. کدام استوانه کاملا گرد می باشد؟ در واقعیت ، هیچ قطعه ای کاملا استوانه نمی باشد. از کجا بدانیم که استوانه زیر به اندازه کافی ، استوانه ای است؟


                                      کنترل استوانه ای

کنترل استوانه ای :

کنترل استوانه ای نشان می دهد که تا چه اندازه سطح استوانه ای قطعه می تواند از استوانه کامل انحراف داشته باشد.

کنترل استوانه ای : استوانه ای کامل هنگامی است که تمام نقاط سطح استوانه به یک اندازه از یک محور مشترک باشند. تولرانس استوانه ای ، یک تولرانس فرم می باشد. کنترل استوانه ای نشان می دهد که تا چه مقدار ، یک سطح استوانه ای در یک قطعه واقعی می تواند از یک استوانه ایده آل که کاملا گرد می باشد ، انحراف داشته باشد و کاملا صاف و بدون زاویه باشد.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی استوانه ای حجم بین دو استوانه هم مرکز می باشد. فاصله شعاعی بین دو استوانه برابر مقدار تولرانس کنترلی استوانه ای می باشد. سطحی که کنترل می شود باید درون حجمی که بوسیله ناحیه تولرانسی تعریف می شود قرار داشته باشد.


                                             ناحیه تولرانسی استوانه ای

                              ناحیه تولرانسی استوانه ای

فریم کنترل مشخصه : برای کنترل استوانه ای بودن یک سطح ، از فریم کنترل مشخصه (Feature control frame) برای اعمال تولرانس به سطح دلخواه استفاده می شود.

 

                                                   فریم کنترل

برای اعمال کنترل استوانه ای به یک سطح ، فریم کنترل می تواند به یک نقطه از سطح هم در نمای دایره ای و هم در نمای مستطیلی اعمال شود. فریم کنترل نشان داده شده در زیر یک تولرانس استوانه ای را به کل سطح اعمال می کند. سطح باید بین دو استوانه هم مرکز که فاصله شعاعی آنها 0.1 mm می باشد قرار گیرد.


                                                           محل قرارگیری فریم کنترل

کاربردها :

استفاده از تولرانس استوانه ای برای محدود کردن عدم گرد بودن و زاویه نداشتن سطح استوانه برای اطمینان از صاف بودن شفت به کار می رود. اگر یک شفت خطای استوانه ای زیادی داشته باشد ، می تواند در بلبرینگ ها و بوشها منجر به خرابی شود. همچنین می تواند در برابر برآمدگی ها و فرورفتگی ها مقاومت کند.

اندازه گیری :

کنترل استوانه ای به روش زیر می تواند انجام بگیرد :

  • قطعه روی یک قطعه قابل چرخش قرار می گیرد
  • یک وسیله اندازه گیری ، قطعه را در ناحیه ای که قرار است اندازه گیری شود لمس می کند.
  • هنگامی که قطعه شروع به چرخش می کند ، وسیله اندازه گیری باید به سمت بالا و پایین حرکت کند تا پروفیل استوانه کاملا پوشش داده شود.
  • داده ای که خوانده می شود بسته به وسیله اندازه گیری ممکن است به صورت یک گراف استخراج شود یا با الگوریتم کامپیوتری خوانده شود یا تنها بتوان آن را با چشم مشاهده کرد.
  • سختی که هنگام کنترل تولرانس استوانه ای حاصل می شود ناشی از پیدا کردن و ثابت کردن محور قطعه می باشد.

                                            اندازه گیری استوانه ای

                                              گراف دایره ای
****************************************

موفق باشید




نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

دو قطعه نشان داده شده را در نظر بگیرید. اضلاع کدام دو قطعه کاملا بر یکدیگر عمود می باشد؟ در واقعیت هیچ دو سطحی کاملا بر هم عمود نمی باشند. اما از کجا بدانیم که اضلاع  قطعه زیر به اندازه کافی بر هم عمود می باشند؟


                         تلرانس تعامد

کنترل تعامد – سطح :

تولرانس تعامد می تواند برای کنترل تعامد سطح صاف ، سطح استوانه ای ، صفحه مرکزی یا یک محور استفاده شود. کنترل تعامد که به یک سطح یا یک صفحه مرکزی اعمال می شود بسیار شبیه به هم می باشد. تفاوت ها در هنگام استفاده از فریم کنترل و اندازه گیری می باشد. هنگام وجود تفاوت ها ، به طور کامل توضیح داده خواهند شد.

هنگام کنترل سطح ، کنترل تعامد نشان می دهد که سطح تا چه اندازه می تواند از زاویه قائمه با توجه به مبنای مشخص شده انحراف داشته باشد.

کنترل تعامد : تعامد کامل هنگامی اتفاق می افتد که سطح مورد نظر دقیقا به اندازه 90 درجه با سطح مبنا زاویه داشته باشد. تعامد ، یک تولرانس راستا می باشد. کنترل تعامد نشان می دهد که در یک قطعه واقعی ، یک سطح نسبت به سطح مبنا تا چه اندازه می تواند از تعامد انحراف داشته باشد.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی تعامد (هنگام کنترل سطح) حجم بین دو سطح موازی است که عمود به سطح مبنا می باشد. فاصله بین دو سطح موازی برابر مقدار تولرانس کنترل تعامد می باشد. صفحه ای که کنترل می شود درون حجمی که بوسیله ناحیه تولرانسی تعریف می شود قرار میگیرد.


                                          ناحیه تولرانسی تعامد

                                 ناحیه تولرانسی تعامد

فریم کنترل مشخصه : برای کنترل تعامد یک سطح ، از فریم کنترل مشخصه (Feature control frame) برای اعمال به سطح مورد نظر استفاده می شود.

 

                                                  فریم کنترل

برای اعمال کنترل تعامد یک سطح ، فریم کنترل می تواند به سطح یا به خطی که از سطح امتداد پیدا کرده است اعمال شود. فریم کنترلی که در زیر نشان داده شده است تولرانس تعامد را به کل سطح اعمال می کند. کل سطح باید بین دو صفحه موازی که به اندازه 0.1 mm از هم فاصله دارند قرار بگیرد.  صفحه ها به اندازه 90 درجه با سطح  A زاویه دارند. سطحی که به عنوان مبنا انتخاب شده است ، بوسیله سمبل مبنا در شکل نشان داده شده است.


                                   محل قرارگیری فریم کنترل

اندازه گیری :

کنترل تعامد می تواند به صورت زیر اندازه گیری شود :

  • سطح مبنا را که در فریم کنترل مشخص شده است روی صفحه صاف قرار دهید. صفحه صاف برای شبیه سازی مبنا به کار می رود و مبنای شبیه سازی شده نامیده می شود.
  • یک گیج بلوک ار کنار سطحی که قرار است تعامد آن اندازه گیری شود قرار داده می شود.
  • فاصله بین گیج بلوک و سطح مورد نظر به عنوان خطای تعامد شناخته می شود. خطا بوسیله یک سیم گیج که قطر آن برابر با تعامد مجاز که در فریم کنترل نشان داده شده است اندازه گیری می شود. اگر سیم درون گپ بین دو سطح قرار گرفت یعنی خطای ما از حد مجاز بیشتر است و قطعه مردود می شود.

                                              اندازه گیری تعامد

کنترل تعامد می تواند به روش زیر نیز اندازه گیری شود.

  • یک گیج بلوک روی سطح صاف قرار داده شود.
  • صفحه مبنا که در فریم کنترل مشخص شده است را در کنار گیج بلوک قرار می دهیم و کلمپ می کنیم. گیج بلوک برای شبیه سازی مبنا استفاده می شود و مبنای شبیه سازی شده نامیده می شود.
  • ساعت اندیکاتور را در راستای سطح کنترلی حرکت دهید.
  • اکر حرکت کلی ساعت (Full indicator movement) از مقدار مجاز تولرانس تعامد بیشتر شد ، صفحه کنترلی تعامد مورد نظر را ندارد.

                                       اندازه گیری تعامد
*********************************************************
موفق باشید






نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

سیستم پین و سوراخ زیر را در نظر بگیرید. برای اینکه سیستم به درستی کار کند ، پین احتیاج دارد که درون سوراخ فیت شود. اگر قطر پین از قطر سوراخ کوچکتر باشد ، پین درون سوراخ فیت نمی شود. برای حل مشکل به چه چیزی نیاز داریم؟ ما احتیاج داریم که محور پین کاملا راست باشد تا نسبت به سوراخ پایه عمودتر باشد.


                      تولرانس تعامد

کنترل تعامد - محور :

تولرانس تعامد می تواند برای کنترل تعامد سطح صاف ، سطح استوانه ای ، صفحه مرکزی یا یک محور استفاده شود.

هنگام کنترل محور ، کنترل تعامد نشان می دهد که محور تا چه اندازه می تواند از زاویه قائمه با توجه به مبنای مشخص شده (یک صفحه یا خط کاملا صاف) انحراف داشته باشد.

کنترل تعامد : تعامد کامل هنگامی اتفاق می افتد که محور مورد نظر دقیقا به اندازه 90 درجه با سطح مبنا زاویه داشته باشد. تعامد ، یک تولرانس راستا می باشد. کنترل تعامد نشان می دهد که در یک قطعه واقعی ، یک محور نسبت به سطح مبنا تا چه اندازه می تواند از تعامد انحراف داشته باشد.

اعمال کنترل تعامد :

در عکس زیر محور پین از نظر تعامد کنترل می شود. در حالت ایده آل می خواهیم که محور پین نسبت به سطح مبنا D کاملا راست (قائمه) باشد. متاسفانه ، هیچ محوری را نمی توان به صورت کاملا عمود ساخت. در نتیجه یک تولرانس تعامد بوسیله فریم کنترل به محور اعمال می شود. کنترل تعامد یک ناحیه تولرانسی ایجاد می کند که محور درون آن باید قرار گیرد.


                                     تولرانس کنترلی تعامد

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی تعامد (هنگامی که محور را کنترل می کند) ، حجم درونی سیلندری است که به سطح مبنا عمود می باشد. قطر این استوانه برابر تولرانس کنترلی تعامد که در فریم کنترل مشخص شده می باشد. محوری که کنترل می شود باید درون ناحیه تولرانسی قرار گیرد.


                                                ناحیه تولرانسی تعامد

فریم کنترل مشخصه : برای کنترل تعامد یک سطح ، از فریم کنترل مشخصه (Feature Control Frame) برای اعمال تولرانس  به محور دلخواه استفاده می شود. فریم کنترل شامل سمبل مشخصات هندسی ، مقدار تولرانس کنترلی و بین 1 الی 3 مبنا می باشد.


                                                    فریم کنترل

برای اعمال تولرانس تعامد به یک محور ، فریم کنترل همراه با اندازه آن مشخصه (feature of size) قرار داده می شود.


                                                 محل قرارگیری فریم کنترل

کاربرد :

مهم ترین استفاده تعامد محور برای اطمینان از اسمبل شدن صحیح می باشد.

اندازه گیری :

اندازه گیری تعامد می تواند به صورت زیر انجام شود : 

  • قطعه در یک فریم که شبیه ساز مبنا باشد قرار داده می شود. این شامل قرار گرفتن سطح مبنا روی یک صفحه صاف می باشد.
  • محور بوسیله اندازه گیری سطح مقدار سطح موقعیت یابی می شود.
  • اگر محور به طور کامل در ناحیه تولرانسی استوانه قرار گرفت ، محور تعامد لازم را دارد.
  •                                 اندازه گیری تولرانس تعامد - محور
*************************************
موفق باشید




نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

تولرانس موقعیت می تواند موقعیت نقطه ، محور و صفحه مرکزی را کنترل نماید. تولرانس موقعیت نشان می دهد که تا چه مقدار موقعیت مشخصه می تواند از موقعیت اصلی خود انحراف داشته باشد.

کنترل موقعیت : موقعیت حقیقی از لحاظ تئوری موقعیت دقیق یک مشخصه اندازه (Feature of Size) می باشد. موقعیت حقیقی در نقشه دو بعدی با استفاده از اندازه پایه (Basic dimension) تعریف می شود. کنترل موقعیت نشان می دهد که موقعیت نقطه ، محور یا صفحه مرکزی در قطعه واقعی تا چه اندازه از موقعیت اصلی آن می تواند انحراف داشته باشد.

ناحیه تولرانسی : ناحیه تولرانسی موقعیت برای یک محور بوسیله حجم یک استوانه تعریف میشود. قطر استوانه برابر مقدار تولرانس موقعیت می باشد. محوری که کنترل می شود باید درون حجم استوانه تعریف شده بوسیله ناحیه تولرانسی قرار گیرد.


                                        ناحیه تولرانسی کنترل موقعیت

فریم کنترل مشخصه : برای کنترل موقعیت یک محور ، از فریم کنترل مشخصه (Feature control frame) برای اعمال تولرانس به آن مشخصه استفاده می شود.


                                               فریم کنترل

برای اعمال تولرانس موقعیت به یک محور ، فریم کنترل با اندازه مشخصه همراه می شود. در شکل زیر ، محور کنترلی باید درون سیلندری که قطر آن 0.5mm می باشد ، قرار گیرد. موقعیت محور مرکزی ناحیه تولرانسی استوانه بوسیله اندازه پایه موقعیت سوراخ را مشخص می کند. اندازه پایه موقعیت حقیقی سوراخ را نسبت به رفرنس های A , B ,C نشان می دهد ؛ لازم به ذکر است که ترتیب رفرنس ها به ترتیب درجه اهمیت آنها می باشد.


                                  محل قرارگیری فریم کنترل

کاربرد :

مهم ترین دلیل استفاده از موقعیت کنترل برای اطمینان از مونتاژ صحیح قطعات می باشد.

اندازه گیری :

موقعیت کنترل می تواند به روش زیر کنترل شود.

  • قطعه روی رفرنس شبیه سازی شده قرار می گیرد. بنابراین قطعه هنگام قرار گیری روی فیکسچر مطابق فریم کنترل قرار می گیرد تا اولویت رفرنس ها رعایت شود.
  • موقعیت محور توسط CMM یا با استفاده از یک پین گیج مشخص می شود.

*******************************************
موفق باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
به نام خدا

لنگی برابر تغییرات یک مشخصه نسبت به یک مبناست هنگامی که مبنا به اندازه360 درجه حول محورش می چرخد. این تولرانس یک کنترل برای قطعات دایره ای و تغییرات آن نسبت به چرخش یک محور می باشد. لنگی می تواند بر روی هر مشخصه ای که حول محور خود می چرخد  اعمال شود.

ناحیه تولرانسی GD&T :

ناحیه تولرانسی دایره ای 2بعدی ، بوسیله محور مبنا که در آن تمام نقاط روی سطح باید در آن ناحیه قرار گیرند ، تعریف می شود. لنگی تغییرات کلی صفحه ، مبنا است که می تواند داشته باشد ، هنگامی که قطعه حول محور مبنا می چرخد.


                                                           نحوه تعریف تولرانس لنگی

گیج کردن / اندازه گیری :

لنگی بوسیله استفاده از یک گیج ساعتی ارتفاع بر روی صفحه مرجع اندازه گیری می شود. محور مبنا بوسیله فیکس کردن تمام نقاط مبنا و چرخاندن محور مرکزی مبنا کنترل می شود. قطعه معمولا بوسیله V بلوک یا یک اسپیندل در مبنا محدود می شود. قطعه سپس حول محور خود می چرخد و تغییرات  آن بوسیله گیج ساعتی ارتفاع که نسبت به سطح قطعه عمود می باشد اندازه گیری می شود. تا زمانی که تغییرات اندازه گیری شده بوسیله ساعت کمتر از تولرانس لنگی مشخص شده باشد ، قطعه مورد قبول می باشد.


                                                       اندازه گیری تولرانس لنگی :

رابطه با سایر سمبل های GD&T :

یک راه حل برای ارتباط این سمبل با سایر سمبل ها به صورت زیر می باشد :

لنگی دایره ای = هم محوری (جابجایی محور) + گردی (خارج از دایره بودن)

لنگی هر دو این تولرانس ها را در یک اندازه گیری جمع کرده است.

لنگی دایره ای ورژن 2 بعدی لنگی کل می باشد. درحالی که در لنگی دایره ای یک سطح مقطع مستقل اندازه گیری می شود ، لنگی کل اندازه را دور و راستای سطح به صورت 3بعدی اندازه می گیرد.

چه مواقعی استفاده می شود؟ :

لنگی به خاطر کنترل قطعات دوار ، یک سمبل بسیار معمول در GD&T می باشد. آنها در قطعات دواری مثل مته ، دنده ، شفت ، اکسل و سایر قطعات دستگاهها استفاده می شود. لنگی هنگامی استفاده می شود که لرزش و ارتعاش در قطعات دوار با سرعت بالا مانند موتور یا سیستم انتقال قدرت ، نیاز به کنترل داشته باشد.

مثال :

شفتی که با سرعت بالا می چرخد اگر لبه راست آن فاصله زیادی با قسمت چپ آن داشته باشد در معرض لرزش شدید می باشد. برای اینکه میزان لنگی قطعه مشخص شود از تولرانس لنگی استفاده می شود تا اطمینان پیدا کنیم که سطح با قطر کوچکتر نسبت به سطح A کنترل شده است. کنترل این سطح بدون GD&T تقریبا ناممکن است. مقدار کوچکی انحراف در شفت ، راستی شفت و گردی سطح شفت غیرقابل کنترل می باشد. با لنگی ، شما شرایط چرخشی پایانی را که نیاز به کنترل می باشد ، بدون نیاز به مشخص کردن تولرانس اضافه در کل قطعه مشخص می کنید.


                                                                 بهترین روش برای محدود کردن قطعه استفاده از GD&T می باشد!

با محدود کردن لنگی همانطور که در نقشه نشان داده شده است باید مطمئن شویم هنگامی که قطعه می چرخد و مبنای A در هوزینگ ثابت شده است ، سطح رفرنس با چرخش حول مبنا بیش از 30 میکرون از حالت ایده آل خارج نمی شود. برای اطمینان از صحت این شرایط ، قطعه باید با گیج اندازه گیری شود.


                                                                  نحوه اندازه گیری

حال B نسبت به A کنترل می شود ، تا از وجود یک مجموعه چرخشی نزدیک به ایده آل اطمینان حاصل شود. توجه شود که لنگی باید در هر سطح مقطع در سطح مرجع اندازه گیری شود. شما باید هر سطح مقطع را جداگانه اندازه گیری کنید. (اندازه گیری استوانه یک باره ، اندازه گیری لنگی کل می باشد.)

***********************************

موفق باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

لنگی برابر تغییرات یک مشخصه نسبت به یک مبناست هنگامی که مبنا به اندازه 360 درجه حول محورش می چرخد. لنگی کلی هم مقدار تغییرات سطح و هم مقدار جابجایی محور را هنگامی که حول محورش می چرخد نشان می دهد. هم تغییرات شعاعی و هم تغییرات محوری باید در بازه تولرانسی قرار بگیرند. لنگی کلی معمولا به قطعه ای اعمال می شود که حول محورش چرخش دارد و تغییرات کل سطح نیاز به دقت دارد.

ناحیه تولرانسی GD&T :

یک ناحیه تولرانسی 3بعدی استوانه ای است که سطح رفرنس را احاطه کرده است و مستقیما از سطح مبنا یا محور مبنا گرفته شده است. تمام نقاط بر روی سطح باید هنگام چرخش قطعه درون ناحیه مشخص شده قرار بگیرند.

گیج کردن / اندازه گیری :

لنگی کل بوسیله فیکس کردن تمام نقاط مبنا و چرخیدن قطعه حول محور مبنا به دست می آید. قطعه معمولا بوسیله استفاده از V بلوک یا اسپیندل برای محدود کردن قطعه استفاده می شود در حالی که به قطعه اجازه می دهد حول محور خود بچرخد تا لنگی کلی آن اندازه گیری شود. یک سری از گیج ها باید مورد استفاده قرار گیرند تا مشابه اندازه گیری تولرانس استوانه ای از رفرنس اندازه بردارند.

روش دیگر برای اندازه گیری لنگی کلی این است که یک گیج ساعتی ارتفاع ، عمود بر سطح قطعه نگه داشته شود و در حالی که قطعه می چرخد ، به آرامی روی سطح قطعه به صورت محوری حرکت داده شود اگر تغییرات نشان داده شده در هر ساعت در محدوده تولرانس باشد ، قطعه مورد قبول می باشد.

رابطه با سایر تولرانس های هندسی :

لنگی کل : هم مرکزی ، تعامد/توازی (برای محور یک مشخصه) ، استوانه ای ، دایره ای ، راستی و لنگی دایره ای را کنترل می کند.

لنگی کلی ، هم مرکزی را بوسیله کنترل راستای شعاعی محور مبنا نسبت به نقاط مرکزی مشخصه کنترل می کند.

تعامد یا توازی دو مشخصه نیز کنترل می شود ، زیرا اگر محور مرکزی یک زاویه داشته باشد ، انتهای قطعه کار نسبت به قسمت هایی که نزدیک تر به مبنا می باشد لنگ تر است.

استوانه بودن نیز کنترل می شود زیرا هر تغییری در راستای سطح استوانه ای خود را در لنگی کل نمایان می کند. اگر قطعه استوانه باشد ، هر گردی یا راستی منجر می شود که گیج ساعتی ارتفاع نوسان کند ، حتی اگر قطعه کاملا هم محور باشد.

راستی محوری کنترل می شود زیرا هر برآمدگی در فیچر باعث می شود که انتهای قطعه لنگی بیشتری در انتها داشته باشد. راستی سطح نیز کنترل می شود زیرا هر گونه تغییرات فرم در سرتاسر سطح را کنترل می کند. (قطعه را چه استوانه ای و چه مخروطی باشد کنترل می کند)

گردی کنترل می شود زیرا هر گونه تغییر فرم در سطح بوسیله اندازه گیری لنگی کل نمایان می شود.

لنگی کل در حقیقت ورژن 3بعدی لنگی محوری می باشد. ( واژه لنگی به تنهایی اشاره به لنگی دایره ای دارد.) درحالی که لنگی کل میزان تغییرات سطح را در یک ناحیه 3بعدی نشان می دهد ، لنگی دایره ای تنها یک سطح مقطع را اندازه گیری می کند.

چه مواقعی استفاده می شود؟

لنگی کلی به علت اینکه بسیار سختگیرانه است ، از لنگی دایره ای به مراتب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ؛ اگرچه با توجه به خاصیت کاربردی آن و جلوگیری از ارتعاش و لرزش در قطعه همچنان معمول است. این تولرانس در جلوگیری از بوجود آمدن زاویه در یک سطح استوانه ای بسیار پرکاربرد است. هرگاه قطعه ای می چرخد و با سطح زیادی در تماس می باشد ، لنگی کل ممکن است که مورد نیاز باشد. قطعاتی مثل شفت پمپ ، شفت انتقال نیرو و دنده های پیچیده مواردی هستند که لنگی کل در آنها استفاده می شود.

مثال :

یک اکسل معمولا تحت تنش زیاد می باشد و احتیاج است تا درون یک بوش به صورت فیت قرار داده شود. اگر سطح مرجع کاملا صاف نباشد ، تماس یکنواخت با هوزینگ برقرار نمی شود و خوردگی اکسل در نهایت منجر به خراب شدن آن می شود. سطح A (مبنا) بوسیله یک رولر بیرینگ کنترل می شود و باید از لحاظ محوری با سطح مرجع هم راستا باشد. نحوه نشان گذاری لنگی کلی مانند لنگی دایره ای می باشد.


مشخصه نشان داده شده برای کل سطح برای لنگی کل می باشد.

همانند لنگی دایره ای ، لنگی کل رفتار مشخصه را هنگامی که قطعه می چرخد نشان می دهد. گیجی که قطعه را برای لنگی کل چک می کند تقریبا مشابه گیج برای کنترل گیج لنگی دایره ای می باشد. تفاوت این است که اگر شما گیج را روی قطعه بالا و پایین کنید ، یا چند گیج به طور همزمان روی قطعه سوار باشد ، برای اندازه گیری باید مجموع این لنگی ها محاسبه شود.

نکته : تولرانس دایره ای و کلی گاهی اوقات می توانند به جای یکدیگر به کار روند تا یک هدف اندازه گیری را انجام دهند. قسمت تولرانس لنگی را بررسی کنید تا ببینید چگونه با کنترل سطح مقطع می توان لنگی را محاسبه نمود

*************************************

موفق باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
به نام خدا

پروفیل سطح یک ناحیه تولرانسی 3بعدی را پیرامون قطعه توصیف می کند که معمولا یک منحنی یا فرم پیچیده می باشد. اگر این تولرانس روی یک سطح منحنی اعمال شود ، مانند یک فیلت یا قطعه جوشکاری شده ، کل سطح جایی که در آن شعاع وجود دارد باید در ناحیه تولرانسی قرار گیرد. تولرانس پروفیل ، تمام نقاط در راستای سطح را کنترل می کند و از الگوی سطح پیروی می کنند. هر نقطه ای روی سطح قطعه نمی تواند خارج از سطح مرز تولرانس که توسط مقدار عددی آن مشخص می شود ، قرار بگیرد. معمولا هنگامی که پروفیل سطح نیاز است ، هیچ تولرانسی روی اندازه قرار نمی گیرد که سطح را از لحاظ اندازه محدود کند .

ناحیه تولرانسی GD&T :

ناحیه تولرانسی 3بعدی از دو منحنی سطح کاملا موازی تشکیل شده است که از کانتور پروفیل سطح در طول کل سطح پیروی می کند. ناحیه تولرانسی می تواند یک مبنا داشته باشد یا نداشته باشد.

اندازه گیری :

پروفیل سطح معمولا بنا به پیچیدگی سطوح آن توسط CMM اندازه گیری می شود. CMM اسکن 3بعدی پروفیل را با اندازه هایی که روی نقشه توسط تولرانس مشخص شده است ، مقایسه می کند. اگر یک سطح ساده مانند شعاع یک لبه دارای تولرانس پروفیل بود ، یک گیج ساعتی ارتفاع مادامی که به یک فاصله از قطعه باشد  و حول قطعه بچرخد ، می تواند قطعه را اندازه گیری نماید.


رابطه با سایر سمبل های GD&T :

پروفیل سطح نسخه 3بعدی پروفیل خط می باشد. تفاوت بین این دو این است که پروفیل سطح ، کل یک سطح را پوشش می دهد و اینکه تمام نقاط روی سطح درون ناحیه تولرانسی قرار می گیرند ، نه تنها یک سطح مقطع.

هنگامی که از مبنا استفاده نمی شود ، پروفیل خط می تواند مشابه تختی یا استوانه ای باشد زیرا این سمبل ها حالت اختصاصی تر پروفیل سطح می باشند. هنگامی که از مبنا استفاده می شود ، تولرانس پروفیل می تواند جایگزین تمام تولرانس های راستا (تعامد ، توازی و زاویه) باشد و حتی می تواند موقعیت و اندازه یک فیچر یا سطح را کنترل نماید. تمام این تولرانس ها نشان می دهد که تا چه میزان سطح هندسی یک قطعه می تواند از فرم ایده آلش فاصله بگیرد. تمام این تولرانس ها یک ناحیه تولرانسی دارند که از صفحه های موازی تشکیل شده که پیرامون قطعه را گرفته است.

چه هنگامی استفاده می شود؟ :

تولرانس پروفیل ، تولرانسی پرکاربرد در GD&T می باشد. اگر نتوان آن را با تولرانس دیگری کنترل نمود ، تولرانس پروفیل تنها راه باقیمانده است. هنگامی که با مبنا همراه می شود ، می تواند تمام جنبه های هندسی شامل سایز ، موقعیت ، فرم و راستا را کنترل نماید.

پروفیل سطح می تواند برای سطح های پیچیده مورد استفاده قرار گیرد ، مثلا هنگامی که سطح در محورهای مختلف در یک محل انحنا پیدا می کنند. معمولا قطعات ریخته گری شده هنگامی که برای کنترل تغییرات سطح لازم است دارای تولرانس پروفیل سطح هستند. سایر موارد استفاده می تواند بال هواپیما ، طراحی سطح های پیچیده در مهندسی اتومبیل باشد که هر کدام از آنها باید بین دو سطح موازی مشابه قرار گیرند تا از قرار گیری پروفیل بین این دوسطح اطمینان حاصل شود. هم پروفیل خط و هم پروفیل سطح می تواند به این سطح ها اعمال شود ، اگرچه پروفیل سطح معمولتر است.

مثال :

اگر شما یک سطح منحنی داشته باشید و بخواهید اطمینان پیدا کنید که تمام نقطه های آن درون یک ناحیه تولرانسی قرار بگیرد ، شما نیاز به پروفیل سطح دارید. این می تواند یک سطح پیشرفته فرض شود که با استفاده از تولرانس پروفیل کنترل می شود. کل سطح معمولا با استفاده از CMM اندازه گیری می شود و سپس مشخص شود آیا تمام قطعه در ناحیه تولرانسی قرار می گیرد یا خیر.

نکته : تولرانس پروفیل تنها تغییرات نقاط را نسبت به یکدیگر در راستای سطح کنترل می کند ، مشابه تولرانس تختی

**************************************

موفق و پیروز باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 بهمن 1397 :: نویسنده : علی خوب بخت
به نام خدا

Actual Mating Envelope یک مفهوم پیچیده و دشوار در استاندارد می باشد. اگرچه میتوان آن را به این صورت تعریف کرد که : کوچکترین حالت کامل قطعه که حول یک فیچر خارجی فیت می شود یا بزرگترین حالت کامل قطعه که درون یک فیچر داخلی فیت می شود.

البته نیاز می باشد که درباره unrelated Actual Mating Envelopes و related Actual Mating Envelopes صحبت کنیم.

شکل زیر یک پین را نشان می دهد که یک اندازه دارد و یک تولرانس تعامد نسبت به مبنا. شکل وسط نشان می دهد که unrelated Actual Mating Envelope کوچکترین استوانه کاملی می باشد که حول استوانه واقعی بدون در نظر گرفتن مبنا فیت می شود. بیشتر مواقع unrelated Actual Mating Envelope هرگز کاملا عمود بر مبنا نمی باشد.

شکل سمت راست نشان می دهد که Related Actual Mating Envelope کوچکترین استوانه کاملی می باشد که عمود بر مبنا می باشد و حول استوانه واقعی فیت می شود. Related Actual Mating Envelope همیشه عمود بر مبنا می باشد.

اندازه unrelated Actual Mating Envelope باید برابر با اندازه پین باشد.

محور unrelated Actual Mating Envelope باید محور پین باشد.

 

Actual Mating Envelopes برای فیچر خارجی

شکل زیر Actual Mating Envelope  را برای یک فیچر داخلی نشان می دهد. شکل وسط نشان می دهد که unrelated Actual Mating Envelope بزرگترین استوانه کاملی می باشد که درون استوانه واقعی بدون در نظر گرفتن مبنا فیت می شود. بیشتر مواقع unrelated Actual Mating Envelope هرگز کاملا عمود بر مبنا نمی باشد.

شکل سمت راست نشان می دهد که Related Actual Mating Envelope بزرگترین استوانه کاملی می باشد که عمود بر مبنا می باشد و درون استوانه واقعی فیت می شود.Related Actual Mating Envelope همیشه عمود بر مبنا می باشد.

اندازه unrelated Actual Mating Envelope باید برابر با اندازه سوراخ باشد.

محور unrelated Actual Mating Envelope باید محور سوراخ باشد.

Actual Mating Envelopes برای فیچر داخلی

**************************************

موفق و پیروز باشید





نوع مطلب : آموزش، اطلاعات فنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Free counters!
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic